Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 25 februari 2012

De haakcelestine-2


Oef wat een bevalling! Je wilt niet weten hoe ik de laatste punt moest haken, maar uiteindelijk is het met zweten en luisteren naar een audioboek als afleiding gelukt. Wel heb ik er wat zere spieren en vingers aan overgehouden. Die heb ik er echter wel voor over. Hij is te gek!


Hieronder schrijf ik mijn nederlandse bewerking van deze bol.






HAAKCELESTINE
Al een paar jaar heb ik een heel opvallend
brei/haakpatroon in mijn digitale verzameling
zitten, die
me veel doet denken aan mijn origami periode.
In die tijd maakte ik met de "module"-
vouwtechniek de meeste opzienbarende geografische bollen. Het was voor mij de meest
aantrekkelijke vorm van origami die ik kende, dus toen ik deze 12 puntige Celestine bol op het net vond, was het zonneklaar dat ik daar nog een keertje aan zou beginnen. Jammergenoeg stond er geen naam bij van de ontwerper.

Benodigdheden: 1 haaknaald, passend bij de wol of katoen. Het aantal wol of katoen is ook
afhankelijk van de dikte. De bol kan effen of in verschillende kleuren gemaakt worden, daar ga ik verder niet op in.
Vooraf een paar tips:
1. Dit is een amerikaans/engels free pattern van Berroco. In eerste instantie dacht ik het patroon alleen maar te vertalen, maar toen ik aan het werk ging werd het meer een eigen opzet van hun patroon.
2. Nummer de eerste zes punten. Dan weet je altijd waar je begonnen bent.
3. Mijn houvast was dat er in het hoeken altijd drie vijfhoeken bij elkaar komen. Verder is de bol opgebouwd uit één middenvijfhoek, waaromheen vijf punten zitten.
4. Markeer de 7 steken series in de eerste toer zorgvuldig. Het scheelt een hoop getel en gezoek bij het aan elkaar haken.

Beschrijving:

Punt 1:
Maak een ketting van 35 lossen en sluit de ring. Pas op dat het niet gedraaid zit.
1]-1 losse, 35 vasten op op de lossen.
2]-1 losse, 35 v. op 35 v.
3]-1 losse, 35 v. op 35 v.
4]-1 losse, *2samengehaakte v., 3 v. op 3 v., 2 samengehaakte v.* [tussen de ** 5x haken=25
vasten]
5]-1 losse, 25 v. op 25 v.
6]-1 losse, 25 v. op 25 v.
7]-1 losse, 25 v. op 25 v..
8]-1 losse, *2samengehaakte v., 1 v. op 1 v., 2 samengehaakte v.* [tussen de ** 5x haken=15
vasten]
9]-1 losse, 15 v. op 15 v.
10]-1 losse, 15 v. op 15 v. 
11]-1 losse, 15 v. op 15 v.
12]-1 losse, 2samengehaakte v., hele toer=8 vasten.
13]-1 losse, 2samengehaakte v., hele toer=4 vasten.
Draad afbreken en door de laatste vier steken halen, aantrekken en draad wegstoppen.

Punt 2:
Maak een ketting van 28 lossen en voeg 7 lossen van de onderrand van de eerste punt toe en sluit
de ring. Verder de punt afhaken als beschreven bij punt 1.

Punt 3: Maak een ketting van 21 lossen en neem 7 opzetlossen van punt 1 en 7 opzetlossen van punt 2 [aansluitend] op. Sluit de ring. Verder de punt afhaken als beschreven bij punt 1.

Punt 4 en 5: Hetzelfde als bij punt 2. Sluit steeds 2 punten aan.

Punt 6: Maak een ketting van 14 lossen en neem 7 lossen van punt 5, 7 vasten van punt 1 en 7 vasten van punt 2 op. Verder afhaken als punt 1.

Nu is er een halve bol. Bouw de bol zo verder op en hou in gedachte dat er steeds vijf punten om de één punt aansluiten.

Gemaakt: februari 2012
Patroonbewerking: 1 oktober 2012
Bewerkt: Willy Haarsma