Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

vrijdag 6 april 2012

Haakdekentje-1


Behalve dat ik bezig ben een baby omslagdoek te breien, heb ik nu ook een gehaakte versie op de pennen gezet. Beide technieken hebben hun eigen voor- en nadelen, en die kan ik zo ten volle benutten. Verder wil ik vanaf nu het woord omslagdoek kwijt, want ik vind het een onhandige uitdrukking. Babydekentje werkt veel gemakkelijker, dus spreek ik vanaf nu over een brei- en een haakdekentje. Ik zal de titels in de afgelopen blogs veranderen zodat het hele verhaal in zijn geheel wat gemakkelijker is terug te vinden.

In deze blog vertel ik over het haakdekentje. Om alle kleine restjes dunne wol op te haken wilde ik een dekentje met losse vierkanten. Die vierkantjes moesten niet al te veel gaten hebben, want uit ervaring weet ik dat daar maar al te vaak je vingers in blijven hangen. Hoewel het stikt van de "granny squares" op het net kon ik zo`n vierkantje niet vinden. Zodoende moest ik er dus zelf eentje bedenken. Ik schrijf bewust bedenken, omdat ik "ontwerpen" wel een erg groot woord vind, voor zo`n simpel vierkantje, waarvan ik overtuigd ben, dat meerdere mensen op ditzelfde idee gekomen zijn,

Het dekentje wordt 6x6 [36] vierkanten groot en om een nette afwerking te krijgen maak ik de laatste toer van alle vierkanten van dezelfde [afstekende] kleur. Het begin is er al, op de foto staan er een paar [zonder de laatste toer], maar ik heb intussen al 26 vierkantjes klaar.

PATROON VIERKANT:

toer 1: 4 lossen, [de opzetring niet te strak maken], 3x [3 stokjes, 1 losse], 2 st. in de eerste opzetlosse, toer sluiten met 1 halve vaste in de 4e opzetlosse.

toer 2: halve vasten naar het eerste losseboogje, 3losse [ipv 1e stokje], 1 stokje, 1 losse, 2 st. in dezelfde losseboog [hoek], *1 stokje tussen de stokjes van de vorige toer, 2 stokjes 1 losse, 2 stokjes, in de losse boog* tussen de sterretjes herhalen, toer eindigen met een halve vaste in de 3e losse.

Deze 2e toer herhalen totdat het vierkant de gewenste grootte heeft. Per zijkant wordt in iedere toer [vreemd genoeg] 3 stokjes gemeerderd.

Wordt vervolgd.......