Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

maandag 15 oktober 2012

"Zweedse" trui

20.00 uur:

Na een paar weken speuren in mijn hobby-patronen files en in slaap vallen tijdens het series kijken voor de tv en computer, ben ik vanmiddag uiteindelijk maar weer richting Wibra gereden om 10 bollen zwarte Saskia wol te gaan kopen. Ik wilde weer gaan breien. Mijn handen schreven de wet voor, hoewel mijn hoofd zover nog niet was. Ik wist echt niet meer wat ik nu weer eens zou gaan maken. Al die kleine werkjes zijn wel leuk, maar het moment om weer iets nieuws te willen beginnen kwam daardoor steeds erg snel terug en alles wat ik bedacht was overcompleet en overbodig. Als een rode draad daartussen door breide ik nog wel innocentmutsjes, maar na 75 van die dingen was de lol er wel een beetje vanaf.

Mijn uiterste redmiddel in zulke situaties is om een simpele trui op de pennen te zetten, zodat ik mijn handen tijdens het tv- of computerkijken het werk kan laten doen, zonder dat ik er erg veel bij na hoef te denken. Daar komt nog bij, dat ik tijdens de vakantie een stel bollen wol uit Zweden had meegenomen die nog steeds heel verleidelijk in de kast lagen te wachten totdat ik er iets mee zou gaan doen. Het zijn 10 bollen van 6 gemeleerde kleurtjes [foutje ik wilde er 2 van elk] , en met die bollen zwarte wol als hoofdkleur moest er best wat leuks van te maken zijn. Ook had ik op die manier een leuke herinnering aan onze deels Zweedse vakantie.


Een patroon heb ik nooit, alleen een vaag plan waarin het zwart de banen van de verschillende kleuren moet samenvoegen. De maat en het benodigde aantal steken komt deels uit mijn herinnering en deels tel ik die af van een oude trui. Ik ben nu begonnen met de mouwen tw: 2x40 steken boord op breinaalden 3,5 [heb ik vaker gedaan] en brei daarmee 18 toeren boordpatroon 2 st. r, 2 st. av. In de 19e toer heb ik 20 st. gemeerderd [*2 st. breien uit 1 steek, 1 steek breien* hele toer herhalen]. Hoe het verder gaat weet ik nog niet. Ik weet dat ik tot bovenaan de mouw ongeveer 90-100 steken moet hebben dus daar zal ik naartoe moeten meerderen. Ik ben nu even gestopt en ga ik eerst proberen of ik de zweedse wol ook op pennen 3,5 kan breien of dat ik moet overstappen op 4........


23.00 uur

Even een kleine update. De wol is wel iets dikker, maar het gaat toch redelijk goed. Het ziet er schitterend uit vind ik zelf en ik denk dat ik voorlopig zo maar doorga. Jammergenoeg komen de kleuren op de foto niet echt uit de verf, want het is in werkelijkheid veel mooier dan deze felle te paarse kleurencombinatie