Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 13 juli 2013

Wildbreien-1

Tot nu toe is dit wel het meest gek-dwaas-leukste projekt waaraan ik ooit heb meegewerkt. Natuurlijk kwam dochter Ingrid er weer mee op de proppen en zoals meestal ben ik best bereid mee te doen. Wat is het geval. Na het succes van vorig jaar augustus wil men in Hoorn weer gaan wildbreien. Was het vorig jaar slechts een paar straten, nu wil men vanaf het station totaan de haven minstens alle lantarenpalen en brugleuningen weer gaan versieren met de meest mooie breisels en haaksel die een legertje van werkers nu bezig is te maken. Dat is echter niet het enige, want ook beeldjes en ander straatmeubilair zullen er aan moeten geloven.

Vorig jaar was ik als toeschouwer al laaiend enthousiast, en om nu zelf mee te doen is natuurlijk helemaal te gek. In eerste instantie zou ik een lantarenpaal gaan aankleden en ik zag het al snel helemaal voor me. Een complete "grannypaal"! Het was best nog lastig, want die mooie historische lantarenpalen in de stad hebben allemaal frutsels en uitsteeksel, maar okee het zou wel lukken. Toen ik zo`n 70 hoog was, kwam de mail dat de lantarenpalen al voorzien waren, en ik over moest stappen naar de brugleuning. Dat was even paniek, want ik zag mijn "grannypaal" de mist in gaan, en ik was al zo`n stuk op weg. Gekalmeerd ging ik later maar eens even rekenen en "yesssss" ik had geluk, De breedte van de burgleuning kwam in maat precies overeen met het stuk wat ik al gedaan had, dus was de schade gering.

Het is leuk werk. Met één, twee of zelfs drie draden tegelijk, haken met pen 8 en later breien met pennen 10, is heerlijk werk. En nog beter, alles is goed, als je je maar aan de benodigde breedte houdt.


Mijn grote grannystuk, wat oorspronkelijk voor de lantarenpaal zou zijn, is al ingeleverd en het tweede stuk dat ik al in stukken had liggen is nu af. Daarna ben ik overgestap op breien. Het was even lastig om het juiste aantal steken voor de benodigde breedte uit te rekenen, maar nu ik die gevonden heb is het een kwestie van blik op oneindig en alsmaar rechtdoorbreien. Heerlijk toch!


Wordt vervolgd in Wildbreien-2