Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

maandag 19 augustus 2013

Grgrannies

 Nee, dit is geen tikfout. Ik heb eens even teruggescrolld, maar volgens mij heb ik nauwelijks iets over dit project, waarmee ik al een half jaar bezig ben, geschreven. Het "Granny Groepsprojekt" is een superleuk projekt wat ik in al mijn files simpelweg aanduid als "grgranny of grgrannies". en ik vond het best een screenprintje waard, toen ik het hele rijtje zo kleurig in mijn verkenner zag staan.

In de facebookgroep Handwerken als Ontspanning, is een deel van de leden bij de subgroep Granny Groepsprojekt aansloten. Zij ontvangen iedere vrijdag een nieuw granny patroon, wat om de beurt door een groepje mensen wordt uitgezocht. Dat gaat zo 63 weken lang. Vraag me niet waarom juist 63 weken, maar dat is het aantal wat ik ergens heb horen noemen. Dochter Ingrid was al eerder lid van de groep en toen ze mij vertelde over dat groepsprojekt, besloot ik, allereerst nog een beetje aarzelend, om mee te gaan doen. Het was begin maart en ze waren toen zo`n vier weken bezig. Ik had de smaak heel snel te pakken en die vier grannies waren natuurlijk zo ingehaald. Het is ongelofelijk leuk en het kwam er zelfs van, dat ik in de kleine uurtjes nog vrouwen via de berichtendienst van facebook zat te helpen, om uit een patroon te komen. En die hulp hield niet op bij de Nederlandse grens. Ook in Belgie wordt druk meegehaakt. Lossen heten daar lussen en breinaalden [wel niet nodig in dit projekt, maar wel bij het handwerken] heten priemen, maar toen ik dat eenmaal wist, was er voor mij geen taalbarriere meer. Extra leuk vind ik het dat er intussen al twee van mijn ontwerpen als weekgranny zijn opgenomen. Nummer 22 en 26 zijn de grannies die ik in Wales heb ontworpen en patronen ervan zijn nu ook hier op de blog gepubliceerd. Er komen er nog meer, want blijkbaar had Wales een goede invloed op mijn creativiteit. Een week nadat ze in de groep zijn gepost zet ik ze op de blog.

Bij elkaar heb ik er nu 27 en ik ben helemaal "bij". Hoe groot de deken wordt daar heb ik geen idee van. Mijn keuze was om van elk model maar één exemplaar te maken en me te beperken tot zes kleuren. Ook zitten er een paar vervangende modellen tussen, want al ben je nog zo vertrouwd met de techniek, er waren een paar modellen bij die ik echt niet begreep of niet mooi vond.

De eerste 25 vierkanten heb ik alvast aan elkaar genaaid, deels omdat ik wel erg nieuwsgierig werd naar het eindresultaat en deels omdat het een megaklus wordt, om alle vierkanten pas aan het eind van de rit aan elkaar te naaien. Maar voordat ik ze aan elkaar zet, haak ik om alle grannies minstens twee toeren in gebroken wit. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste kan ik door te kiezen tussen stokjes, halve stokjes, of vasten, de grootte nog wat corrigeren en ten tweede wordt het aan elkaar naaien in één kleur een stuk netter.

Het is en blijft voorlopig leuk en spannend. De grensoverschrijdende contakten, proberen anderen te helpen als die er niet uitkomen, gewoon allerlei ideeën met elkaar delen of simpelweg kunnen laten zien wat je zelf hebt gemaakt. Het kan allemaal binnen die groep.

Wat begon met de gok die ik moest nemen bij de aankoop van de wol, omdat ik geen flauw idee had over de hoeveelheid ik ging gebruiken, eindigt over een kleine 40 weken in een mooie grannydeken. Ik ben benieuwd!   

Geschreven: 18 augustus 2013
Dagtekening: vanaf maart 2013