Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zondag 15 september 2013

Impossible hexagon

Lekker zappend en zoekend op "crochet free patterns" kwam ik bij Red Heart een heel mooi kerstboom motiefje tegen van twee in elkaar gevlochten driehoeken "Het white star of David ornament",
 [http://www.redheart.com/files/patterns/pdf/LW3275.pdf ] en daar ik nog steeds helemaal in de "granny square wolken" zit dacht ik meteen: "Daar moet een granny van komen!"

Leuk bedacht natuurlijk weer, maar ik zag op dat moment helaas één ding over het hoofd. Een granny square is een VIERkant en die gevlochten sterren vormden een ZEShoek. Er zijn al heel wat meetkundige verhandelingen geschreven over het omvormen van een zeshoek naar een vierkant en in al die stukken waren de geleerden het over één ding heel erg eens. Het is niet de gemakkelijkste
rekenformule. Oeps, dat had ik in eerste instantie helemaal niet gezien.

Wat nu? Opgeven? Nee, zo snel wilde ik dat niet doen. Er moest toch een mogelijkheid zijn. Misschien dat niet een echte mooie oplossing, werd, maar het moet toch kunnen. Ik keerde weer terug naar google en tikte in de zoekmachine "Van zeshoek naar vierkant" in. Er rolde een heleboel sites uit die mijn petje aardig te boven gingen, maar uiteindelijk kwam ik terecht op een haaksite notabene [http://stramenda.com/2010/01/15/impossible-hexagon-12-inch-afghan-granny-square.html ], waar ze het heel slim hadden opgelost. Niet rechtstreeks van een zeshoek naar een vierkant, maar van een zeshoek, via een cirkel naar een vierkant. Jippie, ja dat moest het zijn. Ik ging weer aan het rekenen, wat helaas niet één van mijn beste talenten is, maar gelukkig begreep de bedoeling en dat was al heel wat. Ik moest namelijk eerst van de zeshoekster een cirkel fabriceren. Dat was niet zo moeilijk, dat had ik vaker gedaan, maar die cirkel moest om er uiteindelijk een vierkant van te kunnen maken een stekenaantal krijgen, wat zowel deelbaar was door vier als door zes. Daarbij zou het ook wel fijn zijn als het werk plat bleef. Na een stuk of vier keer de hele boel te hebben uitgehaald lukte het tenslotte. Toen was het ook niet moeilijk meer, want van een cirkel een vierkant maken, was me bekend.

Ik ben redelijk tevreden over het resultaat, maar één ding zint me nog niet echt. Het midden heb ik los laten zitten. Het vlechtwerk wordt er duidelijker door, maar echt tevreden ben ik nog niet. Misschien een gekleurd randje erlangs? Dat heb ik geprobeerd en werd helaas niet echt mooi. Nou ja, eerst nog maar eens een tweede maken, terwijl ik het patroon op papier zet. Dan kan ik dat in ieder geval niet 
meer vergeten en wie weet komt er dan al hakende wel een oplossing voor dat midden. Als hij helemaal klaar is, zet het patroon hier op de blog.
 Wordt vervolgd ........