Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

vrijdag 18 oktober 2013

Een half vierkant

Gisterenavond had ik weer een babydekentje voor Sven`s Sterrenmutsjes af. Dit keer ééntje gehaakt met mijn eigen variatie tw. de Baby Somalia. Toen hij af was, had ik weer hetzelfde ontevreden gevoel als bij mijn vorige dekentjes dat het niet helemaal af was. Ik wilde zo graag een mutsje of capuchon in de vorm van een halve granny, zodat het kindje wat meer bescherming had bij het hoofdje. Bij een vorig dekentje had ik al eens een redelijke poging gewaagd, en ook erop gezet, maar helemaal tevreden was ik niet. Ik had in mijn gevoel maar een beetje "aangemodderd" en ook had ik niet genoteerd hoe ik die driehoek gemaakt had. Met als uitgangspunt een halve granny [dus die bekende blokjes] heb ik gisterenavond geprobeerd een dicht half vierkant te maken, maar ik kreeg de verhoudingen tussen de hoeken en de meerderingen niet goed. Via google kwam ik toch weer uit bij Ravelry en tot mijn stomme verbazing stond er nu een hele mooi half vierkant tussen de patronen. En hij was nog gratis ook!

 Ik heb hem vertaald en met wat kleine aanpassingen is mijn vierkant zo geworden.

Tr.1]-- Haak in een magische ring 3 lossen [1e stokje] en nog 7 stokjes.
Tr.2]-- Keren > 3 lossen, 3 stokjes in de 1e steek, 2 stokjes op 2 stokjes, 5 stokjes in het volgende stokje, 2 stokjes op 2 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 1 dubbelstokje in dezelfde steek.
Tr.3]-- Keren > 3 lossen, 3 stokjes in de 1e steek, 6 stokjes op 6 stokjes, 5 stokjes in het volgende stokje, 6 stokjes op 6 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 1 dubbelstokje in dezelfde steek.
Tr.4]-- Keren > 3 lossen, 3 stokjes in de 1e steek, 10 stokjes op 10 stokjes, 5 stokjes in het volgende stokje, 10 stokjes op 10 stokjes, 2 stokjes in het laatste stokje, 1 dubbelstokje in dezelfde steek.
Zo doorgaan tot de gewenste grootte. Iedere keer komen er 4 stokjes bij aan elke zijkant van het halve vierkant [2, 6, 10 en de volgende zal zijn 14] en op de hoek komen steeds vijf stokjes in één steek.
De onderrand afwerken. [minstens met 1 toer vasten, maar kan natuurlijk met elke sierrand]

Dit maakt de dekentjes dus helemaal af. Bedankt onbekende April Moreland, want dit was dus precies wat ik zocht.