Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

woensdag 16 oktober 2013

Granny Baby Somalia

Heerlijk die granny squares!, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Dit is de zoveelste variatie op de Somalia granny square [vierkante versie]. Meteen bij toer 1 ging ik al de verandering in. Het enige wat eigenlijk overeind is gebleven van het originele patroon, zijn de bloemblaadjes en zelfs die zijn één stokje breder dan het in het origineel. Maar dat is juist het leuke ervan, anders wordt het allemaal zo saai. Voor het groepsprojekt is het vierkant een beetje te groot helaas, maar voor een babydekentje is het een uitstekend model. Omdat ik, toen ik begon die bui al zag hangen, had ik meteen maar van die heerlijke zachte kleurtjes uitgezocht. 

Hier het patroon:

Algemeen:
Voor het 1e stokje = 3 lossen, het 1e halve stokje = 2 lossen en voor de eerste vaste = 1 losse.
Sluit de toer met een halve vaste in de 1e steek.
Het lijkt allemaal nogal telegramstijl, maar volgens mij is dit best wel duidelijk.

1. [blauw]-8x 1 vaste, 2 lossen in een magische ring
2. [blauw]-8x 2 stokjes, 1 losse, in de 2-lossebogen,
3. [wit]-8x tussen de stokjesgroepen, [2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes, 1 losse]
4. [blauw]-8x om de 2-lossenbogen, [3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes].
5. [blauw]-8x 8 stokjes, 1 losse om de 2-lossenbogen,
6. [paars]- 8 vasten op de bloembladen en tussen de bloembladen, 1 dieper ingestoken stokje [zie foto].
7. [wit]-hoek > na de 4e vaste van de vorige toer op een bloemblad [3 dub.stokjes, 2 lossen, 3 dub.stokjes], 2 dub.stokjes, 3 stokjes, 1 halfstokje, 2 vasten, 1 halve vaste [midden volgende bloemblad], 2 vasten, 1 halfstokje, 3 stokjes, 2 dub.stokjes, en weer een hoek.
8. [wit] op alle steken 1 stokje, in de hoek [2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes]
9. en verder.. stokjes op stokjes en in de hoeken [2stokjes, 2 lossen, 2 stokjes]

Gemaakt: 16 oktober 2013
Patroon: 16 oktober 2013
Ontwerp/bewerking: Willy Haarsma