Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 3 december 2013

Mijn Hoodie

Ik ga hem "hoodie" noemen, dat vind ik toch leuker. Nog leuker is dat hij af is. Het ging best wel zwaar op het eind, want die lichtblauwe kleur, die ik er achteraf best wel goed bij vind passen, was dikker dan ik verwachtte. Toch was het het enige wat ik had, dus moest ik het er mee doen. Echter een iets dikkere haaknaald was wel handig geweest.

Voor wie echt het hele patroon zo wil maken als ik hem heb gemaakt komt hier de beschrijving:

Ik heb gewerkt met "oude" Lisa wol van Action. Dubbeldraads en haaknaald 4,5. Die haaknaald was eigenlijk iets te dun, maar ik was bang dat er anders wel heel erg grote gaten zouden vallen.

Het totale patroon is heel simpel van model. Het is een rechte das van ruim 2 meter lang, 24 cm. breed, en als hij precies doormidden is gevouwen [met de korte kanten op elkaar] is aan één zijkant de zijnaad 21 vanaf het midden dichtgenaaid om een capuchon te vormen.

Voor wie de kleuren en patronen net zo wil hebben als ik het heb gedaan, staat hieronder toer voor toer beschreven hoe ik het heb gedaan.

PATROON:
Maak een lange sliert lossen, zolang als de gewenste sjaallengte. Houdt er rekening mee, dat bij een hoodie de hoofdhoogte metelt. Nb. de mijne is ruim 2 meter.
Kleuren: bij mijn werk is kleur A=wit, kleur B=roze, kleur C=paars, kleur D=lichtblauw

toer 1. kleur A-1 vaste in elke losse.
toer 2. kleur A- 1 stokje op elke vaste.
toer 3. kleur A-1 vaste in elke steek
toer 4. kleur B-*1 stokje op 1 vaste, 1 stokje onder de vaste van de vorige toer* **tussen de sterretjes herhalen tot het eind van de toer.
toer 5. kleur B-als toer 3 [vasten]
toer 6. kleur A-als toer 4
toer 7. kleur A-als toer 3 [vasten]
Nu met toer 8 aan dezelfde kant beginnen als toer 7. Zo komen de dieper ingestoken stokjes rij van toer 9 aan de goede kant. Kleur A-als toer 3 [vasten]
toer 9. kleur B-als toer 4
toer 10. kleur B-1 half stokje op elk stokje
toer 11. kleur B-als toer 3 [vasten]
toer 12. kleur C-als toer 4
toer 13. kleur C-als toer 3 [vasten]
toer 14. kleur B-als toer 4
toer 15. kleur B-als toer 3 [vasten]
toer 16. kleur C-als toer 4
toer 17. kleur C-als toer 3 [vasten]
toer 18. kleur B-als toer 4
toer 19. kleur B-als toer 10
toer 20 + 21. als toer 3 [vasten]
toer 22. kleur C-als toer 4
toer 23. kleur C-als toer 3 [vasten]
toer 24. kleur D-1 vaste op de 1 vaste, 1 stokje onder de vaste van de vorige toer* **tussen de sterretjes herhalen tot het eind van de toer.
toer 25. kleur D-als toer 2
toer 26. kleur D-als toer 3.

Uiteindelijk heb ik aan de andere kant nog 4 toeren er aan vast gehaakt.
toer 27. kleur B-als toer 1.
toer 28, 29 en 30 als de toeren 24, 25 en 26.

De zijnaad 21 cm dichtnaaien en aan de korte kanten nog een toer vasten haken [maakt niet uit welke kleur] om het geheel netjes af te werken.
Succes !!!


Gemaakt: eind november-begin december 2013
Patroon: 2 en 3 december 2013
Ontwerp: Willy Haarsma.