Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 1 maart 2014

Dekens update

aar zat ik dan ineens met vier te haken dekens tegelijk. Dat is wel heel erg ver buiten mijn comfortzone. Ik wil absoluut niet meer dan twee projekten tegelijk, want werkende aan het ene werkje, terwijl ik nog een ander gelijksoortig werk heb liggen, daar kan ik absoluut niet tegen en rondslingerde half afgemaakte haakwerkjes zijn een doorn in mijn oog.

Gelukkig is er intussen eentje [de grannydeken] af, dus blijven er nog drie over. De wekelijkse granny van Handwerken als ontspanning, waarvan ik de deken al half in elkaar heb zitten en de Crochet Along 2014 deken komen langzamerhand in wekelijkse porties binnen. Na het wekelijkse "huiswerk" is het "af" en kan dan voor een weekje helemaal uit mijn systeem. Mijn alternatieve deken, die ik in de kleuren zwart, wit en blauw, helemaal zelf samenstel is moment de hoofdmoot van mijn "handwerk-werkzaamheden". Dat is erg leuk, maar ik zit meer te googelen dan te haken, want al die patronen moeten toch ergens vandaan komen. Gelukkig helpen de handwerkgroepen op facebook mij hiermee heel aardig.

DE GRANNY-DEKEN:
Wat ik al schreef, die is helemaal af en ik ben daarmee dan ook heel tevreden. Ik heb hem gemaakt van de meest simpele granny en haakte zo lekker weg, dat het een superleuke en snelle klus is geworden, want ik heb er precies een maand over gedaan.


DE 1x-PER-WEEK-ÉÉN-GRANNY-DEKEN
De HaO deken gaat al wat langer mee. Begin maart 2013 kwam de eerste granny binnen en we zijn nu bij nummer 55 aangeland. Het begint op te schieten want 63 zal de laatste zijn. Dat wordt dan een deken van 9x7 grannies. Daarna wordt het nog wel even werken, want een mooie rand erom heen is toch wel een must.


DE CROCHET-ALONG-2014-DEKEN
De Crochet Along startte in de eerste week van 2014. Na acht weken meedoen heb ik het wel door. Het tempo is heel fijn, maar de steken vind ik minder geslaagd. Ik heb er al twee vervangen. Dat zou geen probleem moeten zijn, maar de eerste die ik verving [Catherine wheel] heeft het aanzien en de herkenning van de deken totaal veranderd. Ik vind mijn deken hierdoor wel veel mooier, maar ik mis het groepsgevoel van de meer dan 10.000 medehaaksters. Na het vervangen van de bobble stitch ben ik op het punt aangeland, waarop ik moet beslissen of ik de groep helemaal zal loslaten of alsnog zal houden aan de Cal-regels en netjes iedere week de opgegeven toertjes zal blijven haken.


MIJN ZELF-SAMENGESTELDE-ALTERNATIEVE-DEKEN
Mijn alternatieve deken is helemaal te gek. Uiteindelijk toch niet tevreden over de steken en de kleuren van de Caldeken, begon ik zelf een deken samen te stellen. Niet alleen de steken, maar ook de kleuren kregen mijn aandacht. Na een maand Crochet Along had ik vele mooie dekens in de meest schitterende kleurencombinaties langs zien komen. Helaas is kleuren kiezen niet mijn sterkste zijde en om het veilig te houden had ik me in het begin netjes aan de 10 kleuren gehouden. Nu bleek dat het eigenlijk veel mooier kon en begon ik te experimenteren. Ik kwam uiteindelijk op vier kleuren uit; tw. zwart, wit, helderblauw en lichtblauw. Ik startte in de eerste toeren met de steken van de originele Cal-deken, maar na de grannystripe ging ik los. Het resultaat is verbluffend en ik wist niet dat ik het in me had. Wat is dat mooi geworden. Op het moment is de lap ca. 60 cm en wil ik nog één rand vinden om tot een goede lengte te komen om het patroon nog 2x te herhalen. Dan krijg ik een goede lengte [ca. 2 meter] voor een deken.