Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

donderdag 24 april 2014

Grgrannies-2


Helemaal trots dat ik het volgenhouden heb, kan ik nu schrijven dat de deken af is. Hoewel in het begin niet helemaal duidelijk was, hoeveel vierkanten we precies zouden haken, ging ik uit van 63 en plande dus een deken van 7x9 vierkanten. Toen het er uiteindelijk 62 werden, kwam ik er dus eentje te kort. Ik vond de oplossing, door de "meest simpele granny" van mijn blog als laatste toe te voegen. [Dwz. in het vierkant clusters van 3 stokjes haken en behalve in de hoeken [3 lossen] geen lossen ertussen. [http://avalon022.blogspot.nl/p/eigen-granny-ontwerpen.html]


Uiteindelijk moest er dus nog een rand omheen. Dat was niet zo eenvoudig. want die werd niet op een presenteerblaadje aangeleverd. Gelukkig had ik net een omslagdoek gehaakt en de rand die ik daar had bedacht, kon ik ook als basis dienen voor deze deken. Ik heb in de eerste toer van de rand clusters van 3 stokjes gehaakt met 1 losse ertussen. Om dit netjes uit te laten komen moest ik wel enig creatief haken uit de kast trekken, maar toen was het geen probleem meer. De tweede toer waren geschakeld weer 3 stokjes en 1 losse. [de losse boven het middelste stokje van de vorige toer]. en tenslotte in toer 3, haakte ik 1 vaste op het middelste stokje en in de 1-losseboog [1 half stokje, 2 stokjes, 1 half stokje]. Zo werd de uiteindelijke maat van de deken 1.50 x 1.20 meter.