Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 20 mei 2014

African Circle Square granny deken.

Sinds ik mijn eerste cal-deken uittrok loop ik te fantaseren wat ik zoal met al die wol zou gaan doen. Ik had ruim ingekocht dus liggen er nu ruim 30 bollen te wachten op een bestemming. Dat is best wel een paar maanden leuk, maar de laatste dagen ben ik het echt zat en wil ik er daadwerkelijk iets mee gaan doen. De blog met al die African Circle Squares was het begin. Het was een mooi model geworden en reuze geschikt voor een nieuwe grannydeken. Zo`n grote lap ruimt ten minste op!

Vanmorgen heb ik de stap gezet en ben in de wolbak gedoken. Heerlijk al die kleuren, maar zoveel maakt het combineren er eigenlijk niet eenvoudiger op. Voorlopig heb ik vier kleurencombinaties gemaakt, waarmee ik zo`n 70% van mijn wol kan ophaken. Dat is een mooi begin. Wit [de middenstip en de cirkel] en zwart [de rand van de bloem en de laatste toer] worden mijn basiskleuren en komen zodoende in alle vierkanten voor. Dat wit en zwart heb ik bewust gedaan, want het zijn kleuren die zonodig altijd wel ergens onafhankelijk van de Saskiawol kan bijkopen. Per vierkant komen er dan nog twee kleuren bij. Een donkere [de tweede toer en in de rand] en een lichtere [de bloemblaadjes en ook in de rand]. Alleen gebroken wit en lichtblauw blijven over. Voor het lichtblauw heb ik geen passende donkere kleur in huis en het gebroken wit combineert niet erg best bij al dat gewone wit.

Blijft er nog een probleempje over. De cirkel was gauw gemaakt en het vierkant ervan maken ook. Wat de eindrand betreft daar ben ik nog niet helemaal uit. Één cirkel heb ik al zover gehaakt tot het een vierkant is geworden en totaan de rode rand ben ik helemaal tevreden. Maar dan? Na het rood met zwart eindigen is te donker en nog een witte rand ertussen wordt denk ik ook niet mooi. Ook werd mijn stokjesrand te ruim. Niet zo fijn allemaal, maar ik ben vol vertrouwen dat ik eruit kom, want ik heb er intussen al drie cirkels bij gehaakt. Die vind ik schitterend, dus moet er moet gewoon een oplossing komen om met de al gemaakte cirkels en de gekozen kleurencombinatie een mooie deken te maken


.