Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zondag 27 juli 2014

Granny met cirkel

Dit is een heel simpele granny die al hakend voor berendekens ineens ontstond.



Algemeen:
De haakwijze aan het begin- en einde van de toer is als volgt:
Aan het begin van de toer 3 lossen voor 1 stokje, 2 lossen voor een half stokje of 1 losse voor 1 vaste. Aan het eind van de toer een halve vaste in de 3e losse [voor een stokje], in de 2e losse [voor een half stokje] of in de 1e losse [voor een vaste] .Bij een kleurwissel altijd de oude draad afbreken en de nieuwe toer op de aangegeven plaats [zoveel mogelijk in de hoek] met de nieuwe kleur starten. Is er geen kleurwissel, dan met halve vasten naar een plaats haken waar gestart kan worden. Het aantal halve vasten moet wel zo weinig mogelijk zijn, want het geheel wordt er anders niet mooier op. Deze handelingen vermeld ik niet meer in het patroon.

Toer 1.
5 lossen, 7x [1 stokje, 1 losse] in de 1e losse. [dat is dus totaal 8 stokjes met 1 losse ertussen]
Toer 2.
Om elke 1-lossenboog 3 stokjes met 1 losse ertussen
Dat is het rondje.

Toer 3.
4x [3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes =hoek] om de 1e 1-lossenboog, [1 losse, 3 stokjes, 1 losse] om de volgende losseboog.
Toer 4. [3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes] in de hoeken, ertussen, 2x 3 stokjes in de 1-lossenbogen met 1 losse tussen deze clusters.
Zo kan je doorgaan tot de gewenste grootte, steeds met 1 cluster meer aan de zijkanten.

Deze heeft een kleurwissel in toer 3.


Voor de onderste twee variaties is een toer extra ingevoegd. Tw:
Toer 2a. om elke 1-lossenboog 1 vaste, 4 lossen. toer 3 wordt dus gehaakt om de 4-lossenbogen.
Bij de linker is de kleurwissel in toer 2a en bij de rechter in toer 3.



Gemaakt: 27 juli
Patroon: 27 juli
Ontwerp: Willy Haarsma.