Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 1 januari 2013

Dubbelzijdige mapjes en CD mapje









































Garen: Twin
Haaknaald: 3
Haaksteken: lossen, vasten en halve stokjes.

Begin met blauw 32 hstk op 34 lossen. Haak twee toeren. Dit wordt de [halve] rug van het mapje.
Vervolgens 4 toeren geel, zwart, paars en ecru.
Daarna 8 toeren groen. Het midden van de groene toer is de omslagvouw naar binnen toe.
Dan weer 4 toeren ecru, paars, zwart en geel.
In totaal heeft de omslag 42 toeren.
Haak de tweede kant van het mapje in spiegelbeeld, begin dus ook in de opzet lossen. Laat bij de kleurwissel voldoende draad hangen om later het mapje met de corresponderende kleur in elkaar te naaien. Als laatste is het mooi om met de kleur van de rug [hier blauw] een randje vasten te haken om de gele rand van de inslagen en de kanten van de rug.
Natuurlijk is het mogelijk een andere kleurverdeling te maken of heel andere maten te gebruiken, maar dan moet er even goed gerekend worden.

MEMOBLAADJES MAPJE
Garen: Twin
Haaknaald: 3
Haaksteken: lossen en vasten.
Het patroon is hetzelfde en ook heeft dit mapje een corresponderend kleurenschema.
38 v op 38 lossen. 4 toeren v groen voor de rug.
Verder 8 toeren paars, ecru, zwart, 16 toeren oranje, 8 toeren zwart, ecru en paars.
Totaal van een half mapje is 76 toeren. De tweede kant in spiegelbeeld.

Laat ook bij dit mapje bij de kleurwissel voldoende draad hangen om later het mapje met de
corresponderende kleur in elkaar te naaien. Haak ook binnenin de randen om met de rugkleur [groen] om het netjes af te maken.

Gemaakt: zomer 2008
Patroon: 1 oktober 2012
Ontwerp: Willy Haarsma