Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zondag 18 oktober 2015

Blokjesgranny

Jahoor, het ontwerpvirus heeft weer toegeslagen. Ik was bezig met een mystery granny [alleen een patroon, zonder foto of verdere inlichtingen], toen ik bij toer 3 tot de ontdekking kwam dat dit vierkant wel heel erg kleine werd. Vandaar dat ik maar op mijn eigen houtje ben doorgegaan, zodat ik mijn Berendekens norm van 15x15 zonder probleem bereikte. Helaas vind ik het nog steeds gemakkelijker om een nieuwe granny te maken, dan een patroon te schrijven, dus ben ik er niet zeker van dat alles klopt. Ik was er zo intens mee bezig, dat ik op het laatst over de fouten heen las. Dus mocht er onverhoopt iets niet kloppen of lukken, laat het even weten.



BLOKJESGRANNY
Algemeen:
Alle toeren sluiten met een halve vaste in de 1e steek van de toer.
Altijd aan het begin van de toer 3 lossen voor het 1e stokje.
In de hoeken haakte ik 3 lossen, wordt dat te los dan kan het ook met 2.
1.
magische ring of 3 lossen sluiten het een hvaste.
2.
3 lossen [1e stokje] + 11 stokjes in de ring. [12]
3.
3 lossen + 1 stokje in dezelfde steek, daarna in elke steek 2 stokjes. [24]
4.
3 lossen + 1 stokje in dezelfde steek, 11 x [2 lossen, 1 stokje overslaan, 2 stokjes in de volgende steek]
5.
met halve vasten naar de 1e 2-lossenboog, [2 stokjes, 3 lossen, 2 stokjes in de 2-lossenboog, =hoek], 2x [2 hstokjes in het 2e stokje van de 2-stokjesgroep van de vorige toer, 2 hstokjes om de 2-lossenboog], 2 hstokjes in het 2e stokje van de 2-stokjesgroep van de vorige toer, en dan weer de hoek. Haak rondom. [tussen de hoeken zijn er 10 halve stokjes]
6.
met halve vasten naar de hoek, [2 stokjes, 3 lossen, 2 stokjes =hoek], het -verborgen- 1e stokje overslaan, 1 stokje, 6x [1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje], dan weer de hoek. Haak rondom. [tussen de hoeken zijn er 1 stokje-6 blokjes-1 stokje]
7.
met halve vasten naar de hoek, [2 stokjes, 3 lossen, 2 stokjes =hoek], 1 stokje in de -verborgen- 1e steek, 8x [1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje op het stokje van de vorige toer], en dan weer de hoek. Haak zo de toer uit. [tussen de hoeken zijn er 1 stokje-8 blokjes-1 stokje]
8.
met halve vasten naar de hoek, [2 hstokjes, 3 lossen, 2 hstokjes =hoek], halve stokjes op elke stokje van de vorige toer.


Gemaakt: 16 oktober 2015
Patroon: 16 oktober 2015
Ontwerp: onbekend en bewerking: Willy Haarsma.